tirsdag 26. mai 2009

forskjeller og likheter mellom journalistikk og markedskommunikasjon



Journalistikk
En journalist skal skrive objektive og konkrete ting, og få sannheten fram til leserene. En journalists oppgave er også "å samle sammen informasjon og få det ut til folk gjennom forskjellige medier, gjøre informasjon, politik og kultur tilgjengelig for publikum, holde en kritisk debatt om samfunnet og samtiden, utøve et press og kritikk mot de politiske og økonomiske makthaverene"
I Norge finnes det fire forskjellige statsmakter, den lovgivende statsmakten(stortinget), den utøvende statsmakten (regjeringen), den dømmende statsmaken (dommstolene) og til slutt pressen. Selv om pressen ikke kan bestemme noe, så har den kjempestor makt iforhold til at den kan påvirke folk og forandre meninger.
Se for deg dette her: du skal kjøpe en ny bil, så du tar opp avisen og leser en vurdering av bilen. I den avisen du leser står det at bilen er kjempedårlig, sliter med motor, rust, det elektriske annlegget osv... får du virkelig lyst til å kjøpe denne bilen da?

Markedskommunikasjon
Det som ligger under markedskommunikasjon er PR(public relations)PR og reklame.
Ved bruk av markedskommunikasjon skal man da altså prøve å få solgt et produkt ved bruk av reklame. Målet vil være at man skaper oppmerksomhet rundt et produkt, for hvis man skaper interesse hos mennesker for et produkt, vil dette mest sannsynlig gjøre sånn at folkene som interesserer seg for produktet til å kjøpe det.

Likheter
Likhetene ved disse to er ganske slående, begge to vil få mennesker til å lese/bruke produktene de lager/selger, og de vil begge to få folk til å prate om produktene.
Men en viktig forskjell er at markedskommunikasjon skal promotere et produkt, mens journalistikk skal selge et produkt.

Ingen kommentarer: